Wiodącymi standardami wśród norm odnoszących się do parametrów barier antyterrorystycznych (VSB, ang. Vehicle Security Barrier) są dwie normy: opracowane w Wielkiej Brytanii normy PAS 68 oraz PAS 69, amerykańska norma ASTM F2656-20, a także ogólnoświatowe normy IWA 14-1 i IWA 14-2, które powstały w wyniku uwspólniania zapisów znajdujących w tych standardach. W Europie często parametry wspomnianych norm podaje się zamiennie. Stąd też istotne jest, alby znać ich charakterystykę.
Norma PAS 68 zawiera wyniki i specyfikacje badań zderzeń dla urządzeń VSB. W normie PAS 69 określono wytyczne dotyczące wyboru, instalacji i użytkowania systemów VSB. Bariery były testowane, z zastosowaniem kryteriów:
Przykład klasyfikacji produktów zgodnie z normą PAS 68
Wynik testu: V/7500(N2)/80/90:0.0/3.6
Oznacza to, że pojazd typu N2 (7500 kg) poruszający się z prędkością 80 km/h, uderzył w barierę pod kątem 90º, penetracja wynosiła 0,0 m, a dyspersja odłamków 3,6 m.
W wynikach uwzględnia się następujące kryteria:
W Ameryce przez wiele lat obowiązywała norma DOS (SDSTD-02.1), która została wycofana w kwietniu 1985 roku. W 2007 roku została zastąpiona normą ASTM F2656, która dostarczyła więcej szczegółów testów. Przy normalizacji stosuje się następujące kryteria:
Przykład klasyfikacji produktów zgodnie z normą ASTM F2656
Wynik testu C7:50-P3 oznacza, że pojazd C7 (7200 kg) poruszający się z prędkością 50 mph, uderzył w barierę, a penetracja P3 wynosiła pomiędzy 23 ft a 98 ft. W wynikach testów uwzględnia się następujące kryteria:
Wielkość penetracji:
Ponieważ wiele urządzeń antyterrorystycznych zostało przetestowanych zgodnie z normą DOS (SDSTD-02.1), wciąż jeszcze można znaleźć produkty, które mają takie atesty. Oczywiście bariery przetestowane w ten sposób mogą być stosowane na równi z innymi barierami, które zostały sklasyfikowane według innych, wymienionych już norm.
Klasyfikacja produktów według tej normy zakłada jedynie trzy kategorie i dlatego przy opisie produktów podaje się tylko jedną z nich:
1) K12 = M50 – średni samochód ciężarowy, 15 000 lbs (6,8 t), test przy prędkości 50 mph (~80 km/h),
2) K8 = M40 – średni samochód ciężarowy, 15 000 lbs (6,8 t), test przy prędkości 40 mph (~64 km/h),
3) K4 = M30 – średni samochód ciężarowy, 15 000 lbs (6,8 t), test przy prędkości 30 mph (~50 km/h).
Norma IWA 14-1 nie unieważnia i nie podważa wyników testów zgodnych z normą PAS czy ASTM. Celem normy IWA 14 jest umiędzynarodowienie i połączenie poprzednich standardów oceny ryzyka, wspólnego dla wszystkich kontynentów. W normie IWA 14-2 zawarto wskazówki dotyczące doboru, instalacji i użytkowania barier bezpieczeństwa pojazdów, opisano również wymagania uwzględniane przy przeprowadzaniu testów, którymi są:
Przykład klasyfikacji produktów zgodnie z normą IWA 14-1:
Wynik testu V/7200(N2A)/80/90:0.0 oznacza, że pojazd N2A (7200 kg) poruszający się z prędkością 80 km/h, uderzył w barierę pod kątem 90º, a penetracja wynosiła 0,0 m.
Standardy badań barier zabezpieczających przed atakiem z użyciem pojazdu są stosowane w odniesieniu do wielu czynników wpływających na klasyfikację danego urządzenia. Aby właściwie dobrać i zainstalować barierę, należy wziąć pod uwagę kilka parametrów, które są uwzględniane w wynikach przeprowadzonych testów zderzeniowych. Są nimi:
Rozpatrywane są tylko elementy, których masa wynosi ≥ 25 kg. Ważnym kryterium pomiaru jest określenie położenia linii odniesienia pomiaru, która może znajdować się na początkowej lub końcowej krawędzi bariery. W przypadku bollardów (tzn. słupków) ta różnica jest nieznaczna i wynosi ok. 20–30 cm, ale już w przypadku blokad drogowych (ang. road blocker) taka różnica może wynieść nawet ok. 1 m.
Na rysunku przedstawiono linię odniesienia dla norm PAS 68, IWA 14-1 oraz ASTM F2656.
Kolejnym ważnym kryterium jest określenie punktów pomiarowych, znajdujących się na pojazdach i dokonanie pomiaru odległości między tym punktem a linią odniesienia. W przypadku samochodów osobowych punkt pomiarowy znajduje się w dolnej części słupka przedniego nadwozia pojazdu. W przypadku samochodów ciężarowych i dostawczych punkt pomiarowy znajduje się za tylną przegrodą kabiny kierowcy*.
Źródło: Publikacja Wydawnictwa ABW, Warszawa 2023, „Terroryzm – studia, analizy, prewencja (T-SAP)”, Numer 3.
Autor: Jarosław Jaźwiński, Rozdział: “Ochrona antyterrorystyczna obiektów użyteczności publicznej oraz infrastruktury krytycznej przed atakami z wykorzystaniem pojazdów mechanicznych”.
Copyright © 2023 | DFE Security | Polityka prywatności | Polityka Cookies | Blog
Design: Proformat