SMART SOLUTIONS
for entrance control
Strona główna > Obowiązujące na świecie normy dla VSB. Normy PAS 68 i IWA 14.

Obowiązujące na świecie normy dla VSB. Normy PAS 68 i IWA 14.

03 listopada 2023

Wiodącymi standardami wśród norm odnoszących się do parametrów barier antyterrorystycznych (VSB, ang. Vehicle Security Barrier) są dwie normy: opracowane w Wielkiej Brytanii normy PAS 68 oraz PAS 69, amerykańska norma ASTM F2656-20, a także ogólnoświatowe normy IWA 14-1 i IWA 14-2, które powstały w wyniku uwspólniania zapisów znajdujących w tych standardach. W Europie często parametry wspomnianych norm podaje się zamiennie. Stąd też istotne jest, alby znać ich charakterystykę.

Wielka Brytania, normy PAS 68 i PAS 69

Norma PAS 68 zawiera wyniki i specyfikacje badań zderzeń dla urządzeń VSB. W normie PAS 69 określono wytyczne dotyczące wyboru, instalacji i użytkowania systemów VSB. Bariery były testowane, z zastosowaniem kryteriów:

  • sześć kategorii pojazdów,
  • zakres badanych prędkości uderzenia: 16–112 km/h,
  • penetracja mierzona od końca blokady (w standardzie ASTM pomiar jest prowadzony od początku blokady).

Przykład klasyfikacji produktów zgodnie z normą PAS 68

Wynik testu: V/7500(N2)/80/90:0.0/3.6

Oznacza to, że pojazd typu N2 (7500 kg) poruszający się z prędkością 80 km/h, uderzył w barierę pod kątem 90º, penetracja wynosiła 0,0 m, a dyspersja odłamków 3,6 m.

W wynikach uwzględnia się następujące kryteria:

  • obiekt testu (rodzaj pojazdu),
  • masa pojazdu [kg],
  • prędkość uderzenia [km/h],
  • kąt uderzenia,
  • penetrację za linię odniesienia bariery [m]
  • oraz rozproszenie odpadków [m].

Ameryka Północna i Ameryka Południowa, norma ASTM F2656-20

W Ameryce przez wiele lat obowiązywała norma DOS (SDSTD-02.1), która została wycofana w kwietniu 1985 roku. W 2007 roku została zastąpiona normą ASTM F2656, która dostarczyła więcej szczegółów testów. Przy normalizacji stosuje się następujące kryteria:

  • sześć kategorii pojazdów,
  • zakres badanych prędkości uderzenia: 48–100 km/h,
  • penetracja mierzona od końca blokady, ocena penetracji „P” 1, 2, 3 i 4.

Przykład klasyfikacji produktów zgodnie z normą ASTM F2656

Wynik testu C7:50-P3 oznacza, że pojazd C7 (7200 kg) poruszający się z prędkością 50 mph, uderzył w barierę, a penetracja P3 wynosiła pomiędzy 23 ft a 98 ft. W wynikach testów uwzględnia się następujące kryteria:

  • kategoria pojazdu,
  • prędkość uderzenia [mph],
  • skala zakresów penetracji od P1 do P4 [ft].

Wielkość penetracji:

  • P1 – mniej niż 3 ft (stopy),
  • P2 – mniej niż 3,3 ft a 23 ft,
  • P3 – pomiędzy 23 ft a 98 ft,
  • P4 – powyżej 98 ft.

Ameryka Północna i Ameryka Południowa, wycofana norma DOS (SDTD-02.1)

Ponieważ wiele urządzeń antyterrorystycznych zostało przetestowanych zgodnie z normą DOS (SDSTD-02.1), wciąż jeszcze można znaleźć produkty, które mają takie atesty. Oczywiście bariery przetestowane w ten sposób mogą być stosowane na równi z innymi barierami, które zostały sklasyfikowane według innych, wymienionych już norm.

Klasyfikacja produktów według tej normy zakłada jedynie trzy kategorie i dlatego przy opisie produktów podaje się tylko jedną z nich:

1) K12 = M50 – średni samochód ciężarowy, 15 000 lbs (6,8 t), test przy prędkości 50 mph (~80 km/h),

2) K8 = M40 – średni samochód ciężarowy, 15 000 lbs (6,8 t), test przy prędkości 40 mph (~64 km/h),

3) K4 = M30 – średni samochód ciężarowy, 15 000 lbs (6,8 t), test przy prędkości 30 mph (~50 km/h).

Ogólnoświatowe standardy IWA 14-1 i IWA14-2

Norma IWA 14-1 nie unieważnia i nie podważa wyników testów zgodnych z normą PAS czy ASTM. Celem normy IWA 14 jest umiędzynarodowienie i połączenie poprzednich standardów oceny ryzyka, wspólnego dla wszystkich kontynentów. W normie IWA 14-2 zawarto wskazówki dotyczące doboru, instalacji i użytkowania barier bezpieczeństwa pojazdów, opisano również wymagania uwzględniane przy przeprowadzaniu testów, którymi są:

  • dziewięć kategorii pojazdów – wynika to przede wszystkim ze specyfiki konstrukcji pojazdów amerykańskich i europejskich,
  • zakres badanych prędkości uderzenia: 16–112 km/h,
  • penetracja mierzona od początku blokady,
  • pomiary rozproszenia szczątków; są one pomijane w klasyfikacji wyników (tabeli), zapisuje się je w pełnym raporcie z testów.

Przykład klasyfikacji produktów zgodnie z normą IWA 14-1:

Wynik testu V/7200(N2A)/80/90:0.0 oznacza, że pojazd N2A (7200 kg) poruszający się z prędkością 80 km/h, uderzył w barierę pod kątem 90º, a penetracja wynosiła 0,0 m.

Aktualne standardy badań barier zabezpieczających przed atakiem z użyciem wrogiego pojazdu

Standardy badań barier zabezpieczających przed atakiem z użyciem pojazdu są stosowane w odniesieniu do wielu czynników wpływających na klasyfikację danego urządzenia. Aby właściwie dobrać i zainstalować barierę, należy wziąć pod uwagę kilka parametrów, które są uwzględniane w wynikach przeprowadzonych testów zderzeniowych. Są nimi:

  • obiekt testu – pojazd (ang. vehicle, V), czyli pojazd samochodowy,
  • masa pojazdu (ang. class) – wyrażona w kilogramach [kg] lub funtach [lbs] w zależności od kraju pochodzenia normy,
  • prędkość uderzenia – wyrażona w kilometrach na godzinę [km/h] lub milach na godzinę [mph/h] w zależności od kraju pochodzenia normy,
  • kąt uderzenia – wyrażony w stopniach; dla wymienionych dalej norm wynosi on 90°, co oznacza uderzenie prostopadłe do testowanej bariery (linii odniesienia testowanej bariery),
  • penetracja – wyrażona w metrach [m] lub stopach [ft] w zależności od kraju pochodzenia normy lub wymogów lokalnych. W przypadku pomiaru tego parametru ważne jest umiejscowienie linii odniesienia pomiaru (ang. datum line), czyli określenie różnicy między odległością przemieszczenia pojazdu a barierą (jak daleko pojazd przejechał poza linie odniesienia),
  • dyspersja (wg normy PAS 68:2013) – wyrażona w metrach [m] lub stopach [ft]. Pomiar ten dotyczy odległości rozproszenia oderwanych elementów testowanego pojazdu lub jego balastu. Pomiar jest wykonywany od linii odniesienia do najdalszej krawędzi oderwanego elementu.

Rozpatrywane są tylko elementy, których masa wynosi ≥ 25 kg. Ważnym kryterium pomiaru jest określenie położenia linii odniesienia pomiaru, która może znajdować się na początkowej lub końcowej krawędzi bariery. W przypadku bollardów (tzn. słupków) ta różnica jest nieznaczna i wynosi ok. 20–30 cm, ale już w przypadku blokad drogowych (ang. road blocker) taka różnica może wynieść nawet ok. 1 m.

Na rysunku przedstawiono linię odniesienia dla norm PAS 68, IWA 14-1 oraz ASTM F2656.

Kolejnym ważnym kryterium jest określenie punktów pomiarowych, znajdujących się na pojazdach i dokonanie pomiaru odległości między tym punktem a linią odniesienia. W przypadku samochodów osobowych punkt pomiarowy znajduje się w dolnej części słupka przedniego nadwozia pojazdu. W przypadku samochodów ciężarowych i dostawczych punkt pomiarowy znajduje się za tylną przegrodą kabiny kierowcy*.

Źródło: Publikacja Wydawnictwa ABW, Warszawa 2023, „Terroryzm – studia, analizy, prewencja (T-SAP)”, Numer 3.

Autor: Jarosław Jaźwiński,  Rozdział: “Ochrona antyterrorystyczna obiektów użyteczności publicznej oraz infrastruktury krytycznej przed atakami z wykorzystaniem pojazdów mechanicznych”.

Aktualności

Inne artykuły

18 października 2024

Bramka sensoryczna do montażu na zewnątrz. I to bez zadaszenia!

25 milionów cykli pracy przed awarią, odporność na najtrudniejsze warunki pogodowe (w tym na ujemną temperaturę), 36 par czuj...
05 czerwca 2024

DFE Security oficjalnym partnerem zlotu zabytkowych samochodów Mercedes-Benz StarDrive Poland 2024 Kielce

Już niedługo, 13-16 czerwca, odbędzie się zlot samochodów zabytkowych Mercedes w Kielcach organizowany przez Mercedes Benz Cl...
14 maja 2024

DFE Security ze Złotym Medalem na Międzynarodowych Targach Zabezpieczeń Securex 2024

W ostatnim tygodniu kwietnia w Poznaniu odbyły się Międzynarodowe Targi Zabezpieczeń Securex 2024. Wydarzenie to po raz kolej...
27 listopada 2023

DFE Security na VI Międzynarodowym Kongresie Naukowo – Technicznym Safe Place 2023

W dniach 20 – 22 listopada odbył się VI Międzynarodowy Kongres Naukowo – Techniczny, Safe Place 2023. Wydarzenie ...
06 listopada 2023

Piękne oblicze bezpieczeństwa. Rozmowa z Maciejem Medyńskim, w magazynie Obiekty.

3 listopada br. ukazał się nowy numer magazynu Obiekty, a w nim rozmowa z naszym country managerem – Maciejem Medyńskim...
06 listopada 2023

Coroczne spotkanie integracyjne DFES. Rozalin 2023.

20 i 21 października 2023 odbyło się corocznie spotkanie zespołu DFE Security. Tym razem cały team DFES spotkał się w Pałacu ...
03 listopada 2023

Obowiązujące na świecie normy dla VSB. Normy PAS 68 i IWA 14.

Wiodącymi standardami wśród norm odnoszących się do parametrów barier antyterrorystycznych (VSB, ang. Vehicle Security Barrie...
08 sierpnia 2023

DFE Security leasing. Zautomatyzuj swój klub fitness i obniż koszty

Nowoczesny klub Fitness 24h. Skorzystaj z naszej nowej oferty leasingu operacyjnego, dla klubów fitness i siłowni. Czym jest ...
24 maja 2023

Certyfikat od Banku Pekao S.A. dla DFE Security

Miło nam poinformować, o certyfikacie wystawionym dla nas, przez naszego klienta, Bank Pekao S.A. W wyniku przeprowadzonego p...
05 czerwca 2024

DFE Security oficjalnym partnerem zlotu zabytkowych samochodów Mercedes-Benz StarDrive Poland 2024 Kielce

Już niedługo, 13-16 czerwca, odbędzie się zlot samochodów zabytkowych Merce...
14 maja 2024

DFE Security ze Złotym Medalem na Międzynarodowych Targach Zabezpieczeń Securex 2024

W ostatnim tygodniu kwietnia w Poznaniu odbyły się Międzynarodowe Targi Zab...
18 października 2024

Bramka sensoryczna do montażu na zewnątrz. I to bez zadaszenia!

25 milionów cykli pracy przed awarią, odporność na najtrudniejsze warunki p...
27 listopada 2023

DFE Security na VI Międzynarodowym Kongresie Naukowo – Technicznym Safe Place 2023

W dniach 20 – 22 listopada odbył się VI Międzynarodowy Kongres Naukow...
06 listopada 2023

Piękne oblicze bezpieczeństwa. Rozmowa z Maciejem Medyńskim, w magazynie Obiekty.

3 listopada br. ukazał się nowy numer magazynu Obiekty, a w nim rozmowa z n...
06 listopada 2023

Coroczne spotkanie integracyjne DFES. Rozalin 2023.

20 i 21 października 2023 odbyło się corocznie spotkanie zespołu DFE Securi...
03 listopada 2023

Obowiązujące na świecie normy dla VSB. Normy PAS 68 i IWA 14.

Wiodącymi standardami wśród norm odnoszących się do parametrów barier antyt...
08 sierpnia 2023

DFE Security leasing. Zautomatyzuj swój klub fitness i obniż koszty

Nowoczesny klub Fitness 24h. Skorzystaj z naszej nowej oferty leasingu oper...
24 maja 2023

Certyfikat od Banku Pekao S.A. dla DFE Security

Miło nam poinformować, o certyfikacie wystawionym dla nas, przez naszego kl...
SMART SOLUTIONS
for entrance control
DFE Security sp. z.o.o.
ul. Polska 25
00-703 Warszawa

NIP: 524-266-67-68
REGON: 141655737
KRS: 0000294567

Kontakt

  • Telefon / E-mail
Biuro
Dział Handlowy
  • Social Media

Copyright © 2023 | DFE Security | Polityka prywatności | Polityka Cookies | Blog

Design: Proformat